onsdag 12 november 2014

Helenabröd

Idag har jag bakat bröd enligt mitt favoritrecept. Det här brödet ska inte jäsa eller knådas. Det är bara att röra ihop ingredienserna och köra in i ugnen och det blir jättegott.

Jag fick receptet av en kollega 2008 och då hette brödet Monicas lingonlimpa men jag såg på pappret att det tidigare hade varit både Britt-Maries och Yvonnes lingonlimpa. När jag sedan spred receptet vidare kallades det för Helenabröd. :)


Ingredienser


  • 3 1/2 dl vetemjöl
  • 3 1/2 dl grovt rågmjöl
  • 1 dl rågkross
  • 1 dl rågflingor
  • 1 dl russin
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl linfrön
  • 1 tsk salt
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 1 1/2 tsk bikarbonat


  • 1 dl lingonsylt
  • 1/2 dl sirap
  • 3 1/2 dl fil
  • 2 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en brödform som rymmer 2 liter. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och alla våta ingredienser i en annan bunke. Rör ihop allting och häll i brödformen. Jämna till med mjölad hand. Sätt in i ugnen 50-60 minuter.

Låt dig inte avskräckas av antalet ingredienser, det går utmärkt att byta ut en del grejer. Idag hade jag tex inte rågkross eller rågflingor hemma så jag tog havregryn och kruskakli istället. Filen blev naturell yoghurt. Det viktiga är nog att förhållandet mellan torrvaror och våta varor bibehålls.

Jag valde idag att inte ha ströbröd i formen utan solrosfrön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar