fredag 14 november 2014

gamla dagböcker

Jag har hittat ett par gamla dagböcker från åren 2000-2006. Det äldsta inlägget är funderingar inför skolstarten på gymnasiet, det nyaste handlar om krossade hundköparplaner.

Väldigt många inlägg handlar om min livslånga dröm att skaffa hund. Vid ett tillfälle skrev jag att om 1000 dagar ska jag ha en hund. Med facit i hand kan jag säga att när de tusen dagarna hade gått hade jag precis lämnat tillbaka min första hund till uppfödaren efter stor vånda.

Ett annat ofta återkommande tema är sjuka marsvin. Vid ett tillfälle skulle en av "grisarna" medicineras 4 ggr/dygn med 6 olika mediciner och stödmatas en halvtimme efter medicinering. Jag, mamma och lillebror älskade verkligen våra marsvin!

Det är roligt att läsa om möten med nya människor. Och intressant att se hur en del personer långsamt försvinner ut ur mitt liv.

En del funderingar jag haft under åren är bestående. Redan för 14 år sedan insåg jag tex att jag hellre vill ha en stor trädgård än ett stort hus. Andra tankar har jag växt ifrån, jag blir lite förvånad av hur pass religiösa en del inlägg låter.

Några dikter hittar jag också. Livsråd till mig själv som fortfarande passar ganska bra.


******
Jag vet inte vem jag är idag
ännu mindre  vet jag vem jag är imorgon
Men jag vet vad jag har varit och vill inte tillbaka dit
Ta en dag i sänder
och gör det bästa möjliga av den
Ingen kan förutse framtiden
men alla kan vi skapa den

******

Livet ska levas
Flytta gärna - men ta med adressboken
Hoppa gärna - men glöm inte fallskärmen
Gå ut i stormen men klä dig varmt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar