fredag 21 november 2014

boktips

I år har jag läst och lyssnat på många verklighetsbaserade böcker som jag nu vill tipsa om.

Avig Maria - Mia Skäringer
Inte trodde jag att jag hade så mycket gemensamt med en känd komiker tillika småbarnsmamma.
"Men jag är ingen psykolog, jag har fullt upp med mig själv. Så vänta dig inga klokheter. Eller tips om hur man får ihop sitt livspussel. (Livspussel = Modernt uttryck skapat av stressade nutidsmänniskor. Betydelse: tusen dåligt sågade bitar som ska bli en stor grå elefant. Och jag får inte ens ihop till elefantjävelns röv!)'"

Den fantastiska Gracie - Dan Dye & Mark Beckloff
Jag fascineras av hur olika hundhållningen ser ut i USA jämfört med i Sverige. Här är det lyckligtvis inte många som köper en valp på lunchrasten, åker hem med den och kör tillbaka till jobbet. Men boken handlar egentligen om hur en döv hund med dålig start i livet kan inspirera människor till att uppfylla sina livsdrömmar.



Från man till människa - Vesna Maldaner & Claes Schmidt/Sara Lund
Bokens framsida varnar om att boken kan skada dina fördomar. En roligt skriven bok som vrider och vänder på perspektiven gällande kön och genus.


Gatukatten Bob - James Bowen
Handlar om gatumusikanten som tar sig an en hemlös katt och därmed ändrar sitt liv.


Gryning över Kalahari - Lasse Berg
Om människans ursprung och utveckling. Varför blev vi som vi blev och hur blev vi egentligen?
Inklusive intressanta avsnitt om människoapor.


Jag vill inte dö jag vill bara inte leva - Ann Heberlein
Har du levt med svår ångest känner du igen dig. Har du inte det kan det vara nyttigt att få en inblick i hur det kan te sig. Recensionerna av boken är väldigt oeniga och så här i efterhand kan jag tänka att det var dumt av mig att lyssna på den för att den satte igång negativa tankar. Men den får ändå vara med här på listan. Provläsning ur boken

Så dumt - Mia Törnblom
Man behöver inte ha varit narkoman för att få sig en tankeställare av den här boken.

Stackars Pettson - Sven Nordqvist
Ingen biografi men vissa dagar känner jag mig som Pettson och då är det tur att jag har Douglas som kan agera Findus!

1 kommentar:

  1. Jag har bara läst stackars Pettsson och den karaktären gillar jag. Gillar den fördömde katten också.. Kraaaam Pia

    SvaraRadera