fredag 5 september 2014

Att turista i sin hemstad

Jag utnyttjar att jag har en ledig, hundfri dag i Uppsala genom att plocka fram cykeln och besöka museer och butiker i Uppsala. Jag gjorde mitt första besök någonsin på Gustavianum. Jag har varit nyfiken på den anatomiska teatern men att jag nu pallrade mig dit beror på utställningen om vikingatida kvinnokläder.  Det är en mycket liten utställning som ändras varje månad och informationen läggs ut på Gustavianums hemsida .

Anatomiska teatern 

Sen gick jag tvärs över gatan till domkyrkan för att kika på Sveriges äldsta kungakrona som burits av Erik den helige.

Sveriges äldsta kungakrona 

Utställningen Himlen är här bjöd även på modernare föremål som inte riktigt passade in i miljön.

"Where one is the other must be"

Det här ser ut som en varelse från en science fiction film. Men är ett konstverk vid namn El nino av Cristian Partos.

Jag har också gjort återbesök på Carolina Redevisas utställning. Det är nog snart 10 år sen jag var inne där senast. För min del är det inte silverbibeln som lockar utan Carta marina från 1539. Men där finns också ett exemplar av första upplagan av Newtons Principia och mycket annat.

Uppsala visade sig från sin bästa sida med soligt väder och nyblivna studenter som drev runt i grupper och utförde nollningsuppdrag. Vid dagens slut hade jag dessutom hittat 9 nya Hittaut-kontroller, fikat två gånger och köpt rekvisita till nästa maskerad. Så jag är synnerligen nöjd med min spontana dag.

Så här kan en kontroll se ut. 

1 kommentar:

  1. Ja man missar lätt att se det som man har runt knuten, Jag har inte heller varit på sightsing i Uppsala inte sett Gustavianum eller karolina redeviva. Bättring! Kraaam Pia

    SvaraRadera