fredag 19 september 2014

Slutspurten på jobbet


De sista veckorna på inventeringssäsongen blev flängiga. Vi bodde två nätter utanför Orsa, en natt i Grängesberg(säsongens sunkigaste vandrarhem), några nätter i Sala, en natt i Gimo, en i Docksta och en i Hörnöfors. Sista natten på årets arbetssäsong blev på nattåget från Umeå. Jag försöker ändå att hinna se något av varje ställe vi hamnar på om så bara på en liten kvällspromenad.

Helvetesfallet utanför Orsa. Vackert men jag skulle inte vilja åka hit med barn eller någon som är självmordsbenägen för det kändes livsfarligt. 
Grängesberg var hemvist åt Sveriges mest lönsamma företag kring förra sekelskiftet.
(Cassel hette förresten en av lärarna på Blå stärnan-kursen. Undrar om det finns något samband...)


Hundra år senare är Grängesberg inte så imponerande.
Jag funderar på varför alla husen ligger så långt ifrån varandra när ingen verkar bry sig om trädgårdsskötsel.
På vandrarhemmet i Sala hade vi svårt att hitta vårt rum bakom alla kartonger. Det visade sig vara en välgörenhetsinsamling som pågick.

Jag har hört talas om skidbytardagar men hönsbytardag?

Vi fick gå en bit av Upplandsleden på arbetstid när vi inventerade i Florarna.


Museiinrett rum i vandrarhemmet Statarlängan i Hörnöfors.

Hörnöfors har inte bara ett fint vandrarhem det är även en perfekt bostadsort för många människor enligt det här testet.
Häftig hantverksutställning på Gamlia i Umeå.

I Sala lyssnade jag på fyrverkerikonsert. Händels fyrverkerikonsert blev en pampig avslutning på kvällen. 

1 kommentar:

  1. Men vad du hinner med på dina resor. Smart att se sig lite omkring av det utbud som finns där man övernattar. Vacker bild den från Umeå. Hönsbytardag låter väldigt spännande det trodde jag inte fanns. Kraaaam Pia

    SvaraRadera