måndag 15 september 2014

Reflektioner och statistik efter riksdagsvalet

Jag liksom många andra känner besvikelse över att Sverigedemokraterna gick kraftigt framåt i valet. Vilka är alla dessa människor som röstar på SD? Jag känner mig korvstoppad med anti-SD-propaganda och kan inte förstå hur någon kan våga lägga makten i händerna på partiets klåpare till representanter. Jag undrar därför om de som röstar på SD på något vis har missat alla pinsamma filmklipp, upprörande löpsedlar och seriösa rapporteringar om brott som SD's representanter utfört. Eller tror de inte på det som visas upp? De kanske avfärdar det som propaganda? Eller är det så att de som röstar på SD faktiskt vill att landet ska styras av människor med järnrör i handen som inte förstår sig på blockpolitik efter 3 år i kommunfullmäktige och tycker att den svenska kulturen i första hand består av fornminnen?




Det pratades mycket efter EU-valet om att de som röstar på SD framförallt är unga män på landsbygden. Då sades också att de som röstar på FI är de unga kvinnorna i städerna. Jag har kikat på Valmyndighetens hemsida och tagit fram röstfördelningen för mitt valdistrikt och för de distrikt där jag har bott tidigare. Observera att graferna visar preliminära resultat från valnatten.

I Uppsala kommun finns en stor spridning av partisympatier. Det är ju en studentstad med många unga innevånare men långt ifrån alla är skrivna i Uppsala så deras röster kan hamna i andra distrikt.


Så här ser det preliminära resultatet ut för det valdistrikt där jag bor. Här är det en solklar majoritet för de röd-gröna och SD har betydligt mindre andel av rösterna än i riket i stort. I det här valdistriktet bor en hög andel med utländsk härkomst. Valdeltagandet är betydligt lägre än för riket i helhet, bara 69,5%.


Förra gången det var riksdagsval bodde jag i Knutby. Ett valdistrikt på landsbygden. Där är röstfördelningen en helt annan. Här finns en högre andel SD-väljare än riksgenomsnittet och jag kan inte låta bli att undra om det är människor jag känner. Jag noterar med viss förvåning att valdeltagandet i Knutby är högre än rikssnittet.



Tidigare bodde jag ett år i Nyköping och jag tänkte att det kan vara intressant att ta med en småstad i jämförelsen. Nyköping har haft problem med främlingsfientlighet och "nyckelskramling" blev en omtalad motreaktion mot det. Det ser ut som att Nyköpingsborna i grova drag röstar som riket i stort.

 Jag är uppväxt i Täby som inte är en kommun som röstar som riksgenomsnittet. Så här ser partifördelningen i valdistriktet jag kommer ifrån. Andelen som röstar på SD är låg jämfört med riksnittet men det gäller även hela det röd-gröna blocket. Valdeltagandet är högt.
Bilden utbytt då jag först hade tagit granndistriktet nr 9. Skillnaden är dock inte så stor. 


När jag nyss hade flyttat till Gottsunda pratade jag med en kvinna på gatan som undrade varför jag hamnat här. Hon tyckte inte att jag passade in. Men när jag ser på graferna ovan så tänker jag att av alla de ställen jag bott på så hör jag politiskt sett mest hemma i Gottsunda. I min undersökning har Gottsunda den lägsta andelen SD-väljare och Alliansen får stryka på foten för de röd-gröna. Synd att inte fler här gick till valurnorna då hade kanske valresultatet sett lite annorlunda ut.


Och för att återkoppla till den svenska kulturen som SD vill bevara så tycker jag att Petra Mede med sitt Swedish smorgasbord beskrev svensk kultur mycket bättre än någon politiker har gjort!  


Men allt i den svenska kulturen kanske inte är värt att bevara...
”If we see a stranger throw us a smile his either a drunk or insane.”


2 kommentarer:

  1. Fy! Jag såg just siffrorna över ur Knutbyborna röstat och jag fattar inte eller joo det gör jag faktiskt. Jag tror det handlar om rädsla och okunskap. Jag skulle aldrig i livet rösta på SD men det tror jag att du vet. Såg du att landsbygdspartiet också gick fram stort här.. Suck! Vart är vi på väg? Kram på dig/ Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde inte för ett ögonblick att du röstat på SD. Landsbygdspartiet har jag följt lite på avstånd. Det är ju egentligen bra med ett parti som vill ta landsbygden på allvar. Men när det kommer till sakfrågor så är det inte så mycket jag håller med dem om. Kram!

      Radera