torsdag 4 december 2014

D - som i deltidsarbete

Jag gillar idén med Tatjanis bloggutmaning så idag ska jag skriva om något på bokstaven D.

 

Aktuellt för mig just nu är att jag jobbar deltid. Vilket ger mig mycket tid för hunden, fritidsintressen och grubblerier. Så efter tre lediga dagar är det faktiskt skönt att få gå till jobbet idag. Jag behöver känna att jag gör något vettigt och det är enklare att få den känslan på jobbet än om jag själv ska hitta på. Jag har lätt för att hålla mig själv sysselsatt men i slutet av dagen kan jag undra vad jag egentligen har uträttat. Hur kunde det där ta så lång tid? Borde jag inte ha gjort det där istället? Och jag som är ledig så mycket borde ju verkligen ha tagit tag i xxx vid det här laget!

När man jobbar heltid har man en legitim ursäkt för att inte hinna med allt. Pratade med en kompis om alla böcker och tidningar vi inte hann läsa. Men DU borde ju hinna läsa allt du vill tyckte hon. Med undermeningen att jag som varken har heltidsjobb eller barn borde ha all tid i världen. Som alltid handlar det om prioriteringar. Jag har så mycket annat jag vill göra innan jag har ro att sätta mig med en bok. 

Det här får jag ta ock räkna på...
Deltidsarbete handlar också om ekonomi. I mitt fall kompletterar jag med A-kassa eftersom arbetsgivaren inte kan erbjuda mig mer jobb. A-kassans regler är en djungel men de erkänner åtminstone att det kan vara försvarbart att säga upp sig för att få mer pengar. Ska det vara på det viset??? 

Jag tror att de flesta människor mår bra av att jobba deltid för att få lite mer tid till familj, vänner och fritidsintressen. Kanske kan vi även få fler i arbete om vi delar på arbetsuppgifterna. Men det är ingen universallösning.

1 kommentar:

  1. Åhh vad roligt att du hakar på.Ja det är inte lätt alla gånger. Jag jobbar heltid nu och tycker att jag tar vara på ledig tid lite mer effektivt då. Jag gör det för ekonomin och pensionens skull. Tror också att man skulle må bra av att jobba typ 80 % Ett tips till dig. Om du vill så sätt in bloggutmaningsbilden på sidan. Du går in på Layout klickar på "lägg till gadget" Scrolla ner till
    "bild" klicka där. sedan följer du instruktionerna du måste spara bilden i din dator först . Så kan du göra med bilder på Dogge, på annat kul och lägga till texter. Hoppas att jag inte verkar vara för besserwisser. Du kan gå in på http://fixa-din.blogspot.se/. Vill bara tipsa lite. Gillar att läsa din blogg oc du kommer få fler läsare om du kollar där tror jag. Kraaam Pia

    SvaraRadera