torsdag 9 oktober 2014

Vänskap

Vänner är kanske det viktigaste vi har här i livet. Det är klart att familjen är viktig men den föds man in i och har svårt att påverka. En partner kan också vara väldigt viktig men man bör inte hänga upp hela sitt liv på en enda person. (Ja, man kan ha flera partners men det är ändå inte tillräckligt.) Jag tror att vi behöver vänner att anförtro oss åt och umgås med i med och motgångar. I sällskap av olika vänner kan jag framhäva olika sidor av mig själv. Med en del gör jag roliga aktiviteter, med andra diskuterar jag livets svåra frågor, med ytterligare andra kan jag "bara vara".
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhgVKSdNcM7eQqeaROE7-1T423AoXEuRLPxmPui-rzlkSo_OZSHTRHquCfOrymCjRq_tEgI-EVWafwt5vvGR9A2FSXG5abWLP7jH4kddO4HGwOlFQSgwF9hwYoLZVRPpTp0qGuLbQcGlkuE/s640/4.gif

Det fina med vänner är att de kompletterar varandra. Och vi kan turas om att stötta varandra. Alla behöver lite extra omtanke ibland. Om jag får lite uppmuntran från en vän kan jag orka stötta en annan vän som har det svårt.

Enligt Facebook har jag 127 vänner. Det är ganska många att hålla reda på. Och då har jag ändå nyss plockat bort några som jag inte kommunicerat med på flera år. Ibland är det bra med ett stort kontaktnät, jag kan be om hjälp med något och få respons från oväntat håll. Kanske någon av mina gamla studiekamrater eller kollegor kan hjälpa mig att hitta nytt jobb. Ibland blir jag inspirerad av vad andra gör. Och genom mina vänner lär jag känna nya människor.

Enligt Lasse Bergs Gryning över Kalahari är vår mänskliga hjärna gjord för att hålla reda på 150-200 individer. Människoapor klarar att hålla reda på 50 individer. Apor inkl. människoapor använder 20 % av sin tid för att vårda sociala relationer t.ex.genom att putsa varandras päls. I mänskliga kulturer värden över har man sett att även människor använder 20% av sin tid till detta. Vi skulle behöva 42% av vår tid för att underhålla våra relationer med 150 individer på apors vis men eftersom vi utvecklat talet kan vi vårda flera relationer samtidigt. Jag tänker då att sociala medier är ytterligare ett sätt att effektivisera upprätthållande av relationer.

För övrigt visar studier enligt Lasse Berg att 60-70 % av våra samtal handlar om våra relationer till varandra. Så det är uppenbart att relationer är en mycket viktig del av våra liv.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRaRm1lpe2kUU6GMrx9fzPozigdIbaqTxzyRJv8on7FfeDIRd0B

Jag är väldigt glad att jag har så fina vänner. Det värmer när någon som jag inte brukar prata med i telefon plötsligt ringer och frågar hur jag mår. Eller när någon erbjuder sig att passa min hund. Eller när jag får ett uppmuntrande sms. Eller när... ja det finns många situationer där jag är glad över mina vänner!

1 kommentar:

  1. Kan bara hålla med dig. Ett bra kontaktnät behövs, kanske inte så stort men ett bra. Kraaaam Pia

    SvaraRadera