onsdag 2 juli 2014

Svenska blå stjärnan del 1

Jag har nu gått på Svenska blå stjärnans grundkurs. Det är något jag varmt rekommenderar till alla som vill veta mer om lantbruksdjur och animalieproduktion. Vi var 16 kursdeltagare med vitt skilda bakgrunder och erfarenheter men med ett gemensamt intresse för djur.

Kursen hölls påNytorp naturbruksgymnasium. 
Kursens fokus låg på mjölkkor och praktik på mjölkgårdar men vi fick även ett par praktikpass i skolans grisstall, och tillfälle att köra traktor.
Morsgris? 
Kalvarna var mysiga att umgås med. 
Snygga klövar!
Två gånger om dagen hjälpte vi till med mjölkning. 
Vi fick prova att flytta balar med spjut. Det var svårt! 
Vi tränade på att backa med traktor och släp.


Min målsättning med kursen var:
  1. Lära mig mer om livsmedelsproduktionen för att kunna göra medvetna matval. 
  2.  Lära mig mer om hur djur ska skötas eftersom jag periodvis drömmer om egna djur av olika slag. 
  3. Vid behov kunna göra en insats för djurvälfärd. 
  4. Bli berättigad att gå vidare utbildningar med Blå stjärnan. 
Jag är väldigt nöjd med kursen och kommer försöka gå på fortsättningskurserna. Jag vill lära mig mer om grisar, får och fjäderfän och kanske även traktor.

Kompetensbevis

Nyfiken på Blå stjärnan?
Kursen fick på slutet besök av en reporter från tidningen Hela Hälsingland som gjorde ett reportage om oss.

Jag kan varmt rekommendera att gå kursen. Det var roligt och lärorikt och helt gratis. Men om man har bajsfobi, omöjligt att ta sig ur sängen på morgonen eller behov av att manifestera radikala djurrättsideal kanske man ska göra något annat.


Vi hade ett fullspäckat schema för vi gjorde även studiebesök på Hälsingegården Kristofers, Växbolin linneväveri och fäboden svedbovallen. Så det blev inte någon vilsam semester för min del.

1 kommentar:

  1. Vad spännande! Kanske inte riktigt min grej, fast ändå intressant. Härliga bilder Helena, du skulle gärna kunna visa dem lite större. Kraaaaam Pia

    SvaraRadera