lördag 19 juli 2014

Att leva sin dröm

Jag blir imponerad av folk som vågar satsa på sina drömmar. Nu har mitt jobb fört mig till Arådalen ca 2h bilfärd från Östersund. Nästan halva tiden går färden längs en grusväg med några fäbodar som enda bebyggelse. Men vid vägens ände ligger restaurang Hävvi. En restaurang som är med i  White guide för andra året!


Här satsar man på lokala råvaror och inspiration från samisk matkultur. Vad sägs tex om kåtarökt renkalvshjärta? Eller kvannesorbet med kanderad förgätmigej?

Vi undrar hur det kan vara lönsamt att driva en restaurang här ute men tydligen går det. Och vissa gäster ser ut att anlända med helikopter!


Tyvärr låg priserna lite över vår budget så jag nöjde mig med en glass. Men jag passade på att låna toaletten och noterade att locket på toalettstolen var prytt med renskinn!

Dagen före hade vi inventerat vid en fäbod som hade 66 getter och 2 fjällkor. När det kom en regnskur blev vi inbjudna att söka skydd i bostadshuset. Det var trångt och bohemiskt inrett. Jag och kollegan var eniga om att så skulle vi nog inte klara av att bo någon längre tid. Men de som driver fäboden kanske lever sin dröm.


Då skulle jag hellre vara stugvärd för en av stfs fjällstugor. De som är stugvärdar i Arådalen just nu är pensionärer som kommer hit några veckor varje sommar och tar emot övernattare och fikasugna besökare. Låter ganska mysigt tycker jag.

Arådalens fjällstuga

Så det finns olika möjligheter att uppfylla drömmen som många har om att leva på landet, närmare naturen. Det gäller att våga drömma, våga satsa och att se ljuset i mörkret.

Följ ljuset!
I denna ängssyra som växte utanför vårt fönster satt otroligt söta hämplingar en kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar