söndag 5 juli 2015

Mästermyr med mera

Planen var att dagens utflykt skulle ge mig minst en ny orkidéart till min fotosamling och ett antal kyrkor längs hemvägen. Så när jag halvvägs till utflyktsmålet inser att kamerans minneskort sitter kvar i datorn där hemma svär jag lite för mig själv.

Kärrnycklar, utflyktens huvudattraktion.
Utflykten i regi av gotlands botaniska förening tog plats i Mästermyr i närheten av Sproge kyrka. Så mycket till myr var det inte längre, det var väldigt torrt i marken. Men det hindrade inte orkidéerna och andra örter.

Jag köpte Botaniska föreningens flora som egentligen är mer av en utflyktsguide. Eftersom en av författarna sålde den så fick jag den signerad.

Signeringen lyder: "Till Helena för utforskande av den Gotländska floran!" 

Efter ett par timmar i solen böjd över diverse blommor kände jag behov av ett bad. 
Djupvik lever inte upp till namnet. Lilla Karlsö syns vid horisonten.
Gannarve skeppsättning
Sedan blev det lite fler stopp. Glass vid Gannarve skeppsättning och sedan diverse kyrkor; Fröjel, Klinte, Hejde, Väte, Björke och Atlingbo. Vid Klinte kyrka fanns en ängskyrkogård som sköts som en äng med fagning på våren och slåtter på sommaren. Gravarna utmärks med natursten och får inte ha några planteringar. Så kan jag tänka mig att bli begravd!


När jag svettig kommer hem igen kan jag konstatera att även utan kameran har någorlunda acceptabla bilder på 3 nya orkidéer och 7 kyrkor. Inte så illa. Dessutom har jag nu sett de tre orkidéarter som i Sverige bara förekommer på Gotland(Kärrnycklar, Stor skogslilja och Alpnycklar). En annan sak jag har räknat på att jag under min semestervecka badade en gång och åt så vitt jag kan minnas inte en enda glass. Den här arbetsveckan har jag badat 4 gånger och ätit ett okänt antal glassar. Men nu ska visst ett lågtryck dra in och det är nog bra för mina röda axlar.


1 kommentar:

  1. Åhh vilka fina bilder trots att du glömde minneskortet. Härligt jobb på sätt och vis då man både kan bada och äta glass +se på vackra blommor och kyrkor. Röda axlar har jag med så det ska bli skönt med en regnig dag, om det blir det. Kraaaam Pia

    SvaraRadera