söndag 12 juli 2015

Bröllopshelg

Jag var på bröllop i uppsala i helgen. På torsdag kväll skulle jag packa och alltså bestämma vad jag skulle ha på mig. Den klänning jag tänkt använda såg inte bra ut med min solbränna. Alternativ B hade krympt i tvätten. Alternativ C var inte riktigt en bröllopsklänning, Alternativ D var mer en vardagsklänning. Jag frågade tre personer om råd och fick rekommendation att välja A, C och D!

Velig som jag är packade jag ner alla tre, jag hade ju plats i väskan. Vad jag däremot inte fick med mig var de bredda mackorna, vattenflaskan och åksjuketabletterna (det blåste på sjön på fredagen).

Efter en ganska ansträngande arbetsdag och resa rullade tåget in i Uppsala och jag upptäcker då att min resväska är borta. Stulen! Vad glad jag är att jag inte stoppade i datorn och att jag hade plånbok och mobil i handväskan!

Bröllopet hölls i Gamla uppsala kyrka. Det är dock ett annat brudpar till vänster i bilden. 



Men vad skulle jag ha på mig på bröllopet? Det fick bli en tur till stan på lördag förmiddag. Vi började på Myrorna där jag hittade en klänning som passade och en sjal att piffa upp den med. Men trots att de bara kostade 135:- tillsammans meddelar kortterminalen att "köp medges ej". Vad nu då? Jag hinner bli lite nervös innan ett kontoutdrag visar att det är Douglas försäkring som har tömt kontot. Gamla hundar är dyra att försäkra!

Tur då att jag hade en snäll vän med mig som betalade åt mig både på Myrorna, skoaffären, lunchrestaurangen och för trosor, mascara, mobilladdare och hygienartiklar. Dessutom lånade hon ut ett halsband och en hårprydnad. Så när det var dags att gå in i kyrkan på eftermiddagen kände jag mig trots allt både fin och glad.


Det var ett stiligt bröllop som övergick i en trevlig fest med god mat och roliga tal. En av talarna drog paralleller mellan brudparet och forna kungligheter. En annan berättade en saga inspirerad av Tove Jansson om en hemul och en misa som fann tröst i att vara olyckliga tillsammans. Och så reste sig brudgummen upp. "Det är inte brukligt att brudgummen håller ett tal men jag tänker göra det i alla fall. " sa han och plockade fram ett papper med talet 42 på. Av publikens skratt gick det att förstå att väldigt många hade läst Douglas Adams Liftarens guide till galaxen. Över huvud taget var det gott om nördar av olika slag i församlingen.

Brudparets vals

Senare blev det dans. Och jag kan med viss stolthet säga att jag försökte mig på tre olika pardanser. Vals, bugg och foxtrot.  Sen tyckte jag att jag hade gjort mitt. När jag la huvudet på kudden för att sova var jag synnerligen nöjd med dagen, med mina vänner och till och med med mig själv.en

Vad spelar det för roll att väskan försvann? Jag har ett jobb som låter mig köpa nya saker. Jag har vänner som stöttar och hjälper mig. Och nu ska jag tillbaka till ön där det finns fler trevliga människor, fina blommor, marsvin, kajaker och jordgubbar. Glad sommar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar