söndag 28 juni 2015

Återresan

Så blev det dags att åka hem till Gotland igen. Jag önskar att jag kunde förklara för Douglas att jag åker ifrån honom för att jag älskar honom. Hunddagis är stängt hela juli så Douglas får det bättre hos mina föräldrar.


Eftersom det är dags för Almedalsvecka är båtarna fullbelagda och jag får åka hem med nattbåten. Alltså har jag ingen brådska att korsa landet.

Men det blev inte raka spåret till båten. Jag hade min kusin med i bilen och det slumpade sig så att hennes mamma råkade befinna sig hos en vän i närheten av Örebro så vi bestämde oss för att titta förbi på lunch. Vägbeskrivningen stämmer inte riktigt så vi får en sightseeing av Örebros nybyggda bostadsområden. Den stan borde inte ha bostadsbrist! Vännen visar sig vara en härlig, gästfri människa. Hon har getter och killingar, och bjuder på hallonparfait gjord på hälften getmjölk! Dessutom skickar hon med oss varsin stor bur med vildhallonsylt eftersom hon enligt egen utsago brukar plocka 10 kg hallon per år och behöver bli av med förra årets sylt. Hon har även en damm där det lever både större och mindre vattensalamander samt en snok. Tyvärr är det bara snoken som behagar visa sig för oss.


Vi sliter oss lite motvilligt ifrån lantidyllen och fortsätter resan.  Jag som var trött före Örebro kör vidare med hjälp av energisk musik. Nästa stopp är min bror i Huddinge. Jag har inte kommit från det här hållet förut och får en vägbeskrivning. Den är inte tillräcklig och vi åker en omväg där jag är väldigt trött och kissnödig och dessutom lossnar skyddet för ett av bilens positionsljus och skramlar mot karossen.

Hårig bärfis
Väl hemma hos min bror får vi en god middag men när det är dags att åka kräks min brorson på mig. Jag skyndar iväg med blöt tröja och en bit silvertejp till bilen. Jag får syn på några vildsvin på en åker och tänker att det inte är illa att få tre nya registreringar till Artportalen bara från bilen (vildsvin, Ormvråk och brun kärrhök) Men jag är lite besviken att jag inte såg några salamandrar i dammen.


När jag kommer till färjan verkar den faktiskt vara full. Det tar lång tid att få på alla bilarna. 23.30  kör jag till slut ombord och vi blir informerade om att färjan har 1201 passagerare.


Kl 02.45 anländer vi till Visby vars profil avtecknar sig mot den rosa morgonrodnaden. Jag stupar i säng efter min resa på 15,5 timmar och är innerligt glad för min rullgardin! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar