måndag 13 juli 2015

Helgepilog

Helgens äventyr var visst inte helt över...
Pendeltåget mellan uppsala och Stockholm blev försenat så jag missade det anslutande tåget i Stockholm. Det i kombination med att sträckan från västerhaninge trafikerades med ersättningsbuss gjorde att tidsplanen sprack. Jag kliver aiiv bussen mindre än 10 minuter före båtens avgångstid. Jag vet att incheckningen ska vara stängd men satsar ändå på att springa. Med andhämtning som en astmatiker knackar jag på de stängda glasdörrarna.

Visst ser den här linden utanför terminalen ondskefull ut?
"Tyvärr är landgången uppfälld, du får boka om biljetten i kassan. " får jag till svar. Det är ingen idé att argumentera, jag går till kassan och säger uppgivet att min biljett inte är ombokningsbar. Det ordnar vi säger kassörskan käckt och ger mig en vilstol på nästa färja utan extra kostnad.  Dåså, då gäller det bara att slå ihjäl 5 timmar i Nynäshamn och hitta lite kvällsmat.
Jag går längs småbåtshamnen och läser menyerna. Det låter gott, men lite för fint med tanke på att jag bara har lite kontanter att röra mig med tills jag kommer hem.


Jag traskar vidare upp mot stan och funderar på om jag ska ringa och skälla på SL. Men vad ska det leda till? Jag blir knappast gladare av det. Istället skickar jag ett sms till en kollega och förklarar att jag tar sovmorgon imorgon. Sen skriver jag till vännen som har lånat min bil och ber henne lämna den vid terminalen så att hon inte ska behöva möta mig mitt i natten. Jag har åtminstone varit förutseende nog att ta med reservnyckeln.


Så kommer jag fram till ett café vid ett torg. Det står visserligen att det stänger kl 17  på söndagar men dörren är öppen så jag kliver in. Jodå, de har öppet så länge det finns kunder så det går bra att beställa mat. Jag beställer bakad potatis och sjunker ner i en fåtölj. När jag suttit där ensam i nästan en timme börjar fundera på om personalen vill gå hem. Men då kommer två personer som vill dricka kaffe så jag kan ta det lugnt en stund till.

Om du någon gång skulle ha lite tid över i Nynäshamn så kan jag rekommendera Jannis café vid folkets hus. Personalen är mycket serviceminded och uppläggningen tjusig. Jag inser att jag blivit på mycket bättre humör efter det trevliga bemötandet från kassörskan på Destination gotland och caféägaren. Det är så sant som det är sagt "du är en del av någon annans upplevelse".  Hur vi bemöter varandra har stor inverkan på våra medmänniskors humör.


Jag promenerar genom stan. Tittar på utsikten uppifrån kyrkan och släntrar se
sen in på terminalen och lägger mig på en bänk. 2h kvar till båtens avgång. Det var väl inte så farligt det här? Det enda jag egentligen förlorat är en halv natts sömn. Och vad är väl en halv natt i ett trettio årigtliv? Jo 0,02 promille av mitt liv, inte mycket att bråka om va? Nä nu ska jag sätta i mina nyköpta öronproppar och försöka sova lite.
Godnatt!

1 kommentar:

  1. Öronproppar är klockrent för att sova gott och slippa massa störande ljud. Speciellt bra om någon snarkar eller när man måste sova med öppet fönster på sommaren när det är varmt. Själv sover jag nästan jämt med öronproppar. Sover så mycket bättre och djupare när det är helt tyst. Kan verkligen rekommendera alla som inte har testar öronproppar att göra det. Hur bar som helt.

    SvaraRadera