måndag 20 juli 2015

Fjärilshelg

Min plan för helgen var att ge mig ut på kajakpaddling med övernattning i Friluftsfrämjandets regi. Tyvärr var vindarna för kraftiga för oss nybörjare så turen ställdes in. Så plötsligt hade jag en helt öppen helg framför mig. Jag hade hört att det skulle vara nattfjärilsexkursion nere i Vamlingbo och det kunde ju vara kul. Men det är 1,5h bilresa dit så om jag åker dit vill jag nog göra något mer och inte köra hem mitt i natten.
Gotlands södra ände

Jag hade ju redan planerat för en tältnatt så jag bestämde mig för att slänga in grejerna i bilen, köra till fjärilarna och sen hitta ett ställe att slå upp tältet. Sen kunde jag se mig om på Sudret dagen efter eller gå på dagfjärilexkursion.

Det räcker egentligen med ett lakan och en lampa för att studera nattfjärilar.

Jag har aldrig tittat på nattfjärilar förut så jag hade ingen koll på vad jag kunde förvänta mig. Det började med att jag beblandade mig med en folkskolekurs och fick del av deras kaffe och tårta. När jag förklarade för en man att jag arbetar med ekonomiskt stöd för att hålla betesmarker öppna tyckte han att det var fantastiskt att det finns sådan ersättning. Han hade inte hört talas om det förut.

Vitt nässelmott

Det tog ett tag innan fjärilarna visade sig och även efter ett par timmar sa experterna att det var ovanligt lite aktivitet. Men jag skrev upp namnet på 23 olika arter. Vi lockade fram dem med starka lampor som lyste på vita lakan.

Pingborre

Vid 23-tiden var exkursionen slut och jag skulle leta reda på en tältplats. Inte det lättaste i mörkret  när jag inte känner till trakten. Till slut bestämmer jag mig för en plats nära havet. Jag tänker att det vore bättre med en mer vindskyddad plats men jag orkar inte leta mer och visst är det härligt med havsutsikt? Då ska jag bara sätta upp tältet då. Ett tält  som jag lånat och inte sett på många år ska jag sätta upp  i mörkret. Jag har med en pannlampa men den lyser inte så jag får placera bilen så att parkeringsljusen lyser upp platsen. Jag inser snabbt att det här inte är en mjuk rished i fjällen utan en mark med små taggiga buskar. Jag får i alla fall upp tältet och lägger mig på diagonalen för att undvika taggarna.  Det är mysigt att ligga där och lyssna på vågornas brus.

I brist på pannlampa...

Nästa morgon rullar det in moln med regn och åska. Det börjar regna 10 minuter före fjärilsexkursionen ska starta så jag tänker att det är bättre att hitta på något annat. Det blir istället ett besök på Bottarve museigård, floraspaning i Fide prästänge och Bötle änge samt förstås några kyrkor längs vägen. När jag kommer hem kan jag nöjt lägga mig i hängmattan med DN's fredagskryss som jag snott med mig från jobbet. Det känns faktiskt som att jag har semester!

Bottarve
Men jag känner mig ändå lite snuvad på dagfjärilarna så när det är bättre väder på söndagen bestämmer jag mig för att ta med en fjärilsbok till Galgberget och göra min egen exkursion. Utan håv och utan professionellt sällskap krävs en del tålamod för att artbestämma fjärilar. Men jag har med ganska stor säkerhet noterat 9 arter och ytterligare några har jag en sannolik gissning på. Sedan tog jag mig in till Visby för att fika med en vän och hämta upp ett marsvin som jag ska passa några dagar. Så den här helgen blev riktigt bra även utan kajak!

Luktgräsfjäril

Sexfläckigbastardsvärmare

1 kommentar:

  1. Vad spännande och modigt tycker jag som aldrig skulle våga något av det du gjort på egen hand. Fina bilder. Kraaaam Pia

    SvaraRadera