lördag 16 augusti 2014

Borgafjäll


Årets by 2010? Undrar vad som har förärat Borgafjäll den titeln? Här verkar inte finnas så mycket alls…
Fick tips från en kollega att vi skulle spana in ett museum när vi var här men när jag frågar på campingen finns inget museum. Lite googlande visar att byn är mest känd för en byggnad ritad av Ralph Erskine som ska se ut som (och fungera som?) en skidbacke.  Jag tycker att byggnaden är ganska ful.

Hotell Borgafjäll
Campingvärden tyckte istället att jag skulle gå och titta på ett samevistet Lappvallen  1,5 km upp i skogen. Jag gick dit och blev inte särdeles imponerad av det heller. Av de 4 kåtor som enligt informationsskylten skulle vara restaurerade hittade jag tre varav en hade ett stort hål i väggen och de andra två hade spår av ölfester.

Campingen i sig är lite konstig. Vi skulle hämta en nyckel i en brevlåda men det var fel nyckel. Campingstugan saknar papperskorg men har två städskåp.  För att duscha behöver man 5-kronor men bastun är gratis och står på för jämnan med en dörr på glänt. Så duscharna kanske betalar för bastun? 
Hus till salu komplett med soffgrupp och kylskåp.
 Det finns en del hus till salu här. Jag gick förbi ett som såg lite underligt ut med en gammal soffgrupp och ett kylskåp utställt på altanen. Inte direkt stylat för försäljning. Men utsikten från köksfönstret var det inget fel på.

Utsikt från huset till salu.
Icaaffären lämnade också en del övrigt att önska. Det var larver i broccolin, auberginen var rutten, det ekologiska utbudet var nästan obefintligt, frysprodukterna hade inget pris, pocketboken som låg i en korg märkt 39 :- kostade 79:-, gasbehållaren till primusköket saknade ventil och dessutom var det väldigt oklart hur man skulle parkera. Men vi är glada över att kunna handla mat över huvud taget. Och helikopterpiloten kunde upplysa oss om öppettiderna för hans mamma jobbade där. 

Borgahällan

Vår inventeringsruta är åtminstone väldigt vacker med gamla granar, porlande bäckar, vackra blommor och några kantareller. Lite jobbigt är det dock att den ligger på en bergssida med ca 30 graders lutning. 

1 kommentar:

  1. Hi HI! Du beskriver platsen med en inlevelse som jag absolut förstår. Inget vidare med andra ord. Fast visst utsikten är fin. Kraaam Pia

    SvaraRadera