söndag 21 juni 2015

Trolldalen

Fördelen med att bila ensam genom Sverige är att jag kan göra spontana stopp var jag vill. Idag blev jag nyfiken på Trolldalen norr om Örebro. Jag svängde av motorvägen och letade mig fram till reservatet med hjälp av google maps och länsstyrelsens hemsida.

reservatskarta
Reservatet hade en markerad stig på 2,5 km. Det kunde väl bli lagom tänkte jag men det tog betydligt längre tid än jag hade räknat med. Halva vägen gick längs med en bäck i en ravin med stora stenar. Ett utmärkt ställe för bakhåll. Som tur var höll solen trollen i schack. Andra delen gick uppe på berget ovanför ravinen. Stigen var inte direkt handikappanpassad eller barnvänlig.  

Douglas uppskattade att komma ut ur den varma bilen.
Douglas hoppade ner och badade i Trollgrytan. En stor jättegryta. Lyckligtvis hade trollmor inte grytan kokande idag.


Fästingarna var åtminstone vakna liksom myggorna.

Inte den orkidé jag hoppats på men fin ändå.

Ormbär

Vattenklöver

Till slut kom jag så fram till resans mål Lennartsfors. Men med en kilometer kvar var jag bara tvungen att stanna bilen en gång till och fota det vackra kvällsljuset över sjön.


Lelången


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar