söndag 26 april 2015

expedition gotlandssippa


Så här års blommar många sippor. På gotland är det fullt av vit- och blåsippor. En del gulsippor finns också. Men nu har jag intresserat mig för gotlandssippa, nipsippa och fältsippa. Gotlandssippan  är den ovanligaste av dem så för att få se den åkte jag till naturreservatet Russvätar.


gotlandssippa, Russvätar
gotlandssippa, Russvätar 
fältsippa, Folhammar
Jag gjorde också ett besök i reservatet Folhammar för att hälsa på raukarna jag klättrade på i min barndom. Där växer bl.a. fältsippa och martorn.  Martorn  är en starkt hotad växt vars frön kan färdas långt med havsvågor för att gro på en ny strand. För trodde man att den hade flera medicinala egenskaper tex att den var bra för fruktsamhet.

martorn, Folhammar
bärfis på slån, Russvätar
myra på örnbräken, Russvätar

snigel, Russvätar
Någon tröttnade till slut på min fotografiska expedition... ;)

Douglas, Folhammar

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder. fast jag tycker Gotlandssippan ser ut som en backsippa vulgaris.. Ser skönt ut att rulla sig i sanden.Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Gotlandssippa är en underart av backsippa så det är inte konstigt ;-)

    SvaraRadera