söndag 18 januari 2015

Långfärdsskridskor

Nu har jag gått Friluftsfrämjandets nybörjarkurs i långfärdsskridsko. I kursen ingick två teorilektioner, inläsningsmaterial, en gemensam åktur på Studenternas och en åktur på naturis.

Skridskor för telemarkspjäxor.

I början blev jag nästan avskräckt av den långa utrustningslistan. Men efter ett fynd på blocket, några lånade grejer och omformning av ett gammalt hundkoppel var min utrustning godkänd. Jag behöver dock fortfarande fixa en påse för räddningslinan på sidan av ryggsäcken.

Fullt utrustad

Jag har aldrig varit någon skridskoåkare så jag vet inte riktigt varför jag anmälde mig till den här kursen. Kanske var det ett sätt för mig att hantera besvikelsen över att det inte blev en endaste paddeltur med kajak eller kanot 2014. Långfärdsskridskor är ju lite som paddling när vattnet har fryst...

Studenternas är öppet för allmänheten vissa tider nästan dagligen.
Jag åkte själv på Studenternas några gånger för att försöka greppa tekniken. Och visst gick det lite bättre varje gång. Men miljön är kanske inte så inspirerande. Då är det trevligare ute på sjöis.

Kurstillfället på naturis blev vid Wiks slott.
 Kursen handlar till stor del om säkerhet vad gäller kunskap, utrustning och sällskap. KUS. Men det är också ett sätt att träffa trevliga människor och komma igång med en ny hobby.

Frågan är vad som är svårast, att kasta linan rätt eller att få ner linan i påsen igen?

Framtiden får utvisa om jag blir en skridskoåkare eller ej. Jag tror att det kan passa mig om jag bara förfinar min teknik lite först. När jag bad om hundvakt för teorilektionerna svarade kompisen:
"Jag trodde att du redan åkte långfärdsskridskor. Du känns som en långfärdsskridkoåkare!" :)

Länktips:
Om du har åkt lite långfärdsskridskor tidigare kan du följa med friluftsfrämjandet i Uppsala på Prova-på-tur 25/1. Om du kan och vill åka på egen hand finns information om isar på Skridskonätet. Men man bör vara minst tre personer när man ger sig ut så friluftsfrämjandets organiserade turer kan vara att föredra.

Den som är redo för nästa utmaning kan ju alltid pröva skridskosegling. (Till höger i bilden.)

1 kommentar:

  1. Åhhh Helena du slutar aldrig att förvåna mig. Vad roligt! Jag har testat på Fjällnora en gång, jätteroligt tyckte jag då och så köpte vi långfärdsskridskor L och jag som vi inte kunde åka på. Dom ligger väl här och skräpar. Fast skam den som ger sig. Kraaaam Pia

    SvaraRadera