torsdag 19 februari 2015

Kursen GIS och fjärranalys

Jag bestämde mig för att läsa en kurs på Stockholms universitet för att eventuellt öka mina chanser till ett varaktigt jobb. Jag gillar att lära mig saker och det var trevligt att sitta på föreläsningar igen.

Vet du till exempel vad parallellepiped är? Jag var inte den enda studenten som trodde att det var ett engelskt ord. :)

Det blir mycket roligare att plugga när läraren är engagerad i både ämnet och studenterna och dessutom har lite humor.

Söker du Erik? -> Nej -> Gå till någon annan istället
Och jag kunde inte låta bli att anteckna några citat i marginalerna på kollegieblocket. Precis som i gamla tider...

"Man måste vara medveten om att ingenting man gör är perfekt." - Gustaf

De första satelliterna sa att jorden är päronformad. Idag är potatisformad mer rättvisande, oregelbunden och knölig. "Den här potatisen försöker vi efterlikna i geoiden."


"...eftersom politikerna ganska ofta befinner sig i fängelset" - Lucas som är från Australien förklarar att det är svårt att ställa om Australiens energiproduktion eftersom politikerna är korrumperade.


Den här boken lägger jag till på min att-läsa-lista.
"Om oljebolagen ska göra en karta väljer de grönt. Om Greepeace skulle göra kartan skulle de välja en annan färg." - Gustaf

"Man ska aldrig göra en karta utan rött! Då har man missat målet!" - Gustaf


Här följer några citat från övningskommpendiet:

"Open the new excelfile in, wait for it: Excel"

"...you can celebrate by adding some color to your features in your project "

Jag har en plan! Vi behöver... ;) Den här listan känns lite Charles Ingvar Jönsson.
Jag hoppades nästan på att få sax och klister också...
"Hope you enjoyed your coffee, tea or otherwise. Now back to work."

Vegetation reflekterar infrarött ljus.

Ser du i stereo?

Jag satte lite personlig prägel på min övning i rektifiering. =)

Inför tentan har vi ett seminarium där vi går igenom en gammal tenta. "Den här frågan kan komma på tentan." säger den ena kursledaren. "Men då vet vi inte hur vi ska rätta den. " Säger den andra kursledaren. :p

Till tentan ska man anmäla sig i förväg och få en personlig kod så att man inte behöver skriva sitt namn på tentan. Undrar om det har någon betydelse att jag fick nummer 13? Det märker jag imorgon...



Visste du vad en parallellepiped var? Jo, en geometrisk figur.
 http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallellepiped

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar